A vállalkozói befektetői feltételek kialakítása egyik
alapfeltétele a sikeres munkánknak, ezért fontosnak tartottuk és tartjuk
a térséget érintő fejlesztési programokban való aktív előkészítő és szakmai
megvalósító részvételt.
1996-tól területfejlesztési irodát működtetünk az
önkormányzatok és területfejlesztési társulásaik munkájának segítésére,
terület és gazdaságfejlesztési programokat, terveket dolgozunk ki és
befektetés-ösztönzési tevékenységet végzünk. Gazdasági- és területfejlesztési
erőfeszítéseink eredményeként térségünk szlovák és ukrán határmenti területe
1998-ban különleges gazdasági övezeti státuszt kapott a Magyar Kormánytól,
kijelölésre került a Zempléni Vállalkozási Övezet, melynek menedzselési feladatait
is ellátjuk. A Zempléni Vállalkozási Övezet Sárospatak és Sátoraljaújhely városok
és vonzáskörzeteik (összesen 52 település) közigazgatási területeire terjed ki.
A vállalkozási övezeti kategória ma hazánkban a legkedvezőbb támogatási és adózási
feltételekkel várja a potenciális befektetőket, vállalkozókat. Szintén részt vettünk
a Sátoraljaújhelyi Ipari Park megvalósításában, az ipari park cím elnyerésében,
1998-ban. A menedzselési feladatokat szervezetünk a helyi önkormányzat megbízásából
2004 februárjától látja el ismételten.
A vállalkozási övezet és az ipari park menedzser szervezeteként
prezentációs anyagokat, kiadványokat, többnyelvű - magyar, angol, német - installációs
anyagot, CD-ROM-ot, videofilmet készítettünk, illetve jelentettünk meg és befektetői
fórumokat szervezünk. A befektetési és kooperációs összeállításunkkal célunk, hogy az
övezet aktuális kínálatát bemutassuk az érdeklődőknek és kiközvetítsük a befektetési
lehetőségeket az előzőekben felvázolt eszközökkel, illetve kihasználva a kiépített
direkt terjesztési lehelőségeket.
Térség- és gazdaságfejlesztési tevékenységünk eredményeként az
övezetben hazai és külföldi befektetők települtek meg, de számos további lehetőség
kínálkozik még megvalósításra.
Zemplén Régió kistérségei és támogatási jogcímei:
Kistérség |
Kistréségi központ |
Terület (km2) |
Népesség (fő) |
A |
B |
C |
D |
Bodrogközi 513 KSH Kistérség |
Cigánd |
401 |
18709 |
+ |
- |
+ |
+ |
Sárospataki 507 KSH Kistérség |
Sárospatak |
478 |
27 729 |
+ |
- |
+ |
+ |
Sátoraljaújhelyi Hegyköz 508 KSH Kistérség |
Sátoraljaújhely |
311 |
25 371 |
+ |
- |
- |
- |
Szerencsi 509 KSH Kistérség |
Szerencs |
499 |
45 736 |
+ |
- |
+ |
+ |
Tokajii 515 KSH Kistérség |
Tokaj |
256 |
14 986 |
+ |
- |
+ |
+ |
A = társadalmilag-gazdaságilag elmaradott térség |
B = ipari szerkezetátalakítás térsége |
C = mezőgazdasági vidékfejlesztés térsége |
D = leghátrányosabb helyzetű |

További információk a kistérségekről >>
Általános információk a Zempléni Vállalkozási Övezetről:
Tisztelt Érdeklődő! Tisztelt Befektető!
Borsod-Abaúj-Zemplén megye szlovák és ukrán határmenti régiója
1998-ban különleges gazdasági övezeti státuszt kapott a Magyar Kormánytól
[53/l998. (III. 27.) Korm. rendelet a Zempléni Vállalkozási Övezet kijelöléséről].
A Zempléni Vállalkozási Övezet Sárospatak és Sátoraljaújhely városok és vonzáskörzeteik
(összesen 52 település) közigazgatási területeire terjed ki.
A vállalkozási övezeti kategória ma hazánkban a legkedvezőbb támogatási
feltételekkel várja a potenciális befektetőket, vállalkozókat. A vállalkozási övezet
menedzser szervezeteként a Zempléni Regionális Vállalkozásfejlesztési Alapítvány még
a létesítés évében public relations stratégiát dolgozott ki Zemplén természeti és
emberalkotta adottságainak, a régió befektetési és kooperációs lehetőségeinek
megismertetése szándékával.
Jelen befektetési és kooperációs összeállításunkkal célunk, hogy
az övezet aktualis kínálatát bemutassuk Önöknek. Meggyőződésünk, hogy Magyarország
ezen jelentős tradíciókkal, adottságokkal rendelkező régiója, az itt még rendelkezésre
álló kvalifikált munkaerő, a határokon atnyúló gazdasági együttműködés kialakult
gyakorlata okán is ígéretes befektetési célterületté válhat.
Alapítványunk személyes látogatások, tárgyalások megszervezésével,
projektmenedzseléssel folyamatosan szolgálja a potenciális befektetők érdekeit és a
Zempléni Vállalkozasi Övezet területfejlesztési programjának megvalósítását.

Juhász István
ügyvezető igazgató
Helyzetkép
A kilencvenes évek gazdasági-társadalmi változásai felerősítették
az egyes régiókon, megyéken belüli különbségeket. A KSH az egész országot lefedő
statisztikai kistérségi rendszert alakított ki. A körzetek kialakításánál a települések
között meglévő munkaerővonzási, közlekedési és egyéb ellátási kapcsolatokat vették
figyelembe.
A Magyar Kormány ezen statisztikai rendszerre alapozva jelölte meg a
területfejlesztési rendszerben támogatásra jogosult kistérségeket, összhangban az
Európai Unióban (NUTS III.) használatos mutatókkal. Zemplén térségben öt statisztikai
kistérség található az alábbi táblázat szerinti lehatárolásban, melyek mindegyike kiemelt
területfejlesztési támogatásokra tarthat számot.
A kormányrendelet alapján megállapítható, hogy a vállalkozási övezet
statisztikai vonzáskörzetei elmaradott térségek, a sátoraljaújhelyi vonzáskörzet
kivételével a mezőgazdasági vidékfejlesztés térségei és mindenütt tartósan magas
munkanélküliség a jellemző.
A régió gazdaságát a kilencvenes években erőteljes visszaesés jellemezte. Okai között
említhető a borsodi iparvidék acéliparának, gépiparának válsága melynek következtében
az ingázók nagy száma munkanélkülivé vált. A helyi gépipari vállalatok és beszállítóik
a KGST piac összeomlása miatt kerültek válsághelyzetbe, felszámolásra, vagy privatizáció
utáni termelés-racionalizálásra Sárospatakon, Sátoraljaújhelyen. A mezőgazdasági termelés
a kedvezőtlen adottságú dombvidéki, belvizes területeken szintén a gazdasági visszaesés
problémáival küzdött, amit a kárpótlás, szövetkezetek törvényi átalakítása tovább erősített.
A Tokaj-hegyaljai bortermelés válságát a nagymennyiségű szovjet export
drasztikus visszaesése idézte elő, s jelenleg is túltermelési problémák jellemzik a
borvidéket. Az egész térségre a húsz százalék körüli regisztrált munkanélküliség a jellemző,
ami a valóságban a korengedményes-, előnyugdíj, gyakori leszázalékolás okán, illetve a
munkanélküli ellátásból való kikerülés folytán ténylegesen több mint duplájára tehető.
A gazdasági válság, az elszigeteltség egy folyamatos elvándorlást indukált
a térségben, s félő, hogy az elnéptelenedés az idegenforgalom fékezője is lehet, amennyiben
a falusi-vidéki ellátás, vendéglátás a helyi lakosság kis száma miatt visszafejlődik.
Kedvező jelenségek is megnyilvánulnak a térség társadalmi-gazdasági
életében: a privatizáció és zöldmezős beruházások révén európai és amerikai befektetők
tulajdonába került üzemek a helyi erőforrásokra épülve biztosítják régiónk reintegrációját
a fejlett országok körébe. A privatizáció származékos előnye, hogy a térségi
érdekeltségekkel rendelkező külföldiek - megismerve a régió turisztikai lehetőségeit -
ismerőseikkel együtt visszatérő vendégeivé válnak Zemplénnek.
A belföldi turizmus fellendülésének is kezdeti tanújeleit tapasztalhatjuk, s ez azért
fontos körülmény, mert színvonalas belföldi turizmus nélkül nem beszélhetünk idegenforgalmi
fejlesztésről.
Speciális turisztikai forma a konferencia és termálturizmus, vadászturizmus kombinációja
Sátoraljaújhely és Sárospatak városokban.
Szintén pozitív körülmény, hogy Zemplénben a természeti kincsek
viszonylag bőségben állnak rendelkezésre, ami a gazdasági fejlődés lehetőségét hordozza.
Kedvező tendencia jellemzi a térség infrastruktúráját is.
A telekommunikáció hálózatának kiépítése lehetővé teszi az ISDN és mobil szolgáltatások
igénybevételét, az INTERNET DSL és RadioNET alapú hozzáférést is.
A gázszolgáltatásban fokozatosan a helyi igényekhez igazodóan kiépítésre került
a szinte teljes hálózat. Az ivóvízellátás a térségben általánosan megoldott, viszont
szennyvízcsatornák jelenleg csak a kisebb területen vannak kiépítve.
A közlekedési infrastruktúrában is kedvező fejlemények tanúi lehetünk: a térség
megközelíthetőségét javította a Felső-Tisza vidékén Cigándnál a Tisza-híd megépítése,
a Hegyköz északi részének (Hollóháza) közúti összekapcsolása Kékeden keresztül
a Hernád völgyével, a 3-as számú főközlekedési úttal, valamit az M3-M30 autópálya
kiépítése Miskolc-Nyíregyháza irányában.
A vasúti közlekedés neuralgikus pontja a Mezőzombor-Sátoraljaújhely pályaszakasz
villamosításának hiánya, mely a közlekedő vonatok menetidejét (mozdonycsere)
megnöveli. Ugyanakkor e területen is eredmény, hogy napi három InterCity járatpár
került beállításra a vasútvonalon, közvetlen összeköttetéssel Budapestre.
A térség jobb elérhetőségét szolgálja a Sárospatak határában
kialakítás alatt lévő időszakosan üzemelő füves repülőtér, melynek kifutópályája
és hangár épülete elkészült, s megfelelő időjárási viszonyok mellett alkalmas
négyüléses sportrepülőgépek le- és felszállására (vadászati turizmus).
A térség gazdasági fejlődését szolgálja a Zempléni Vállalkozási
Övezeti program, mely a térség Sárospataki, Sátoraljaújhelyi és Bodrogközi
statisztikai körzeteire terjed ki.
Zempléni Vállalkozási Övezet kistérségei és támogatási jogcímei:
Kistérség |
Kistréségi központ |
Terület (km2) |
Népesség (fő) |
A |
B |
C |
D |
Bodrogközi 513 KSH Kistérség |
Cigánd |
401 |
18709 |
+ |
- |
+ |
+ |
Sárospataki 507 KSH Kistérség |
Sárospatak |
478 |
27 729 |
+ |
- |
+ |
+ |
Sátoraljaújhelyi Hegyköz 508 KSH Kistérség |
Sátoraljaújhely |
311 |
25 371 |
+ |
- |
- |
- |
A = társadalmilag-gazdaságilag elmaradott térség |
B = ipari szerkezetátalakítás térsége |
C = mezőgazdasági vidékfejlesztés térsége |
D = leghátrányosabb helyzetű |
Az övezet fejlesztési programja a II. NFT tükrében >>
Befektetési kedvezmények
- Állami támogatások, központi célelőirányzatok, alapok:
- Vissza nem térítendő/visszatérítendő támogatások plusz támogatási százalék
elérhetősége, kedvezményes kölcsönök.
- Regionális és Megyei Területfejlesztési Tanácsok pályázati rendszere:
- Vissza nem térítendő/visszatérítendő támogatások plusz támogatási százalék elérhetősége.
- Hosszúlejáratú kedvezményes fejlesztési hitelek, konstrukciók.
Területfejlesztést érintő fontosabb jogszabályok >>
További információk a vállalkozási övezetről >>
|